Om Pause'n'Rewind (Jan 2012)

Ding Ring-A-Ding-Ding
En lagom lång låt som använder en fras som förekom i amerikansk populärkultur under tidigt 1950-tal. Anders fastnade frasen när han läst en serietidning från mitten av femotiotalet (vilken serietidning? Stålflickan!) Låten är annars en humoristisk berättelse om att känna sig otillräcklig, här i en klassisk metafor om två rivaler om en kvinnas gunst.

Hangover
En låt som författas av amerikanske Darrin Mazzilli. När Mazzilli hörde The Unkool Hillbillies första gången imponerades han stort av bandets förmåga att låta amerikanskt och har skrivit flera låtar åt bandet, detta är den senaste. Bandets arrangemang av låten har färgats lite av ett stänk Fats Domino. Fina ordvändningar i texten och det är en fin kontrast mellan den bitterljuva texten och glada musiken.

Spend Some Time With Me
Med saxofonisten Otto Gryting (Punchdrunks m.fl.) i toppform i ett swingarrangemang av Anders. Låten tydliga fraseringar i arrangemanget, men kärnan i låten kom till på vägen hem från jam för ett par år sedan.

Bad Investment Blues
Medförfattare till denna låt är Håkan Landsberg (som tidigare synts med bandet – han medverkade på saxofon redan på Unkool&Proud, 2005) och även om texten är författad med glimten i ögat är det en reflektion om ett hårdnande samhälle. Gästsångerskan Karin Johansson ger låten en extra krydda.

Pause’n’Rewind
Hur ofta skulle man inte vilja frysa ett ögonblick, eller backa tillbaka för att göra om, göra rätt? Det fungerar i dataspelens värld, på video eller DVD, men inte i verkligheten. I verkligheten är det kanske bättre att inte tveka – för man får alltid en ny chans att välja fel. Här är dubbla elgitarrer (Stefan Asplund och Robert Karlsson) som bidrar till ett bra driv.

Window View
En melankolisk men samtidigt hoppful låt. Texten bärs upp av en fin melodi och sånginsatsen från gästande Karin är fenomenal. Att sitta och titta genom ett fönster, istället för att gå ut på riktigt, är en metafor som kan appliceras i synnherhet i dagens samhälle. Visst kan man sitta på landet i en stuga, och titta ut genom fönstret, men många väljer att titta på en TV- eller dataskärm. Inget fel i det, men det kan vara värt att reflektera kring: vill jag titta ut genom ett fönster, eller leva på riktigt?

Send Me Some Loving
En ”unkoolifierad” låt. Ett annat angreppssätt än vad Little Richard använt för denna låt. Här en tung, svängig blues med instrumentala insatser på hög nivå. !

Call Me Up
Här är det rock’n’roll, rak rock’n’roll i den form som gjort bandet känt. Här en glad melodi och text., Karin på sång gör en helgjuten insats. Låten har ett finurligt break mitt i, efter gitarrsolot. åerigen dubbla gitarrer, vilket ger en mäktig ljudbild.

Rauchan
En låt vars titel är lånad från namnet på en Kazakstansk prinsessa. Låten har en finurlig melodi och går lite tvärs över gränserna mellan surf, western, rockabilly och folkton. Låten har ett distinkt sväng, som kommer sig av att den inte går i en jämn taktart – låten går inte i 4/4-takt, 6/8 eller 3/4 takt – den har helt enkelt inte ett jämt antal slag per takt (precis som vissa spelmanslåtar spelades förr i Norden) och om en vanlig, jämn, takt är att betrakta som ett perfekt hjul som snurrar, så kan visualisera en udda taktart med ett ovalt hjul – det snurrar också, men är roligare att titta på. På gitarr: stilsäkre Robert Karlsson.

Everlasting Love Blues
Det här är ingen ren rock’n’roll-låt. Vilken genre den tillhör är kanhända mindre instressant, men melodin, som växlar mellan moll och dur, är distinkt. Det här är en kreativ, regelrätt komposition utan tydliga passningar. Instrumentalpartierna i låten håller hög nivå – Ottos saxofon gör låten extra levande. Många har tagit till sig denna låt och tycker att den talar till dem.

Watch My Signals
Rock’n’roll! Det här är swing-rock’n’roll på bästa unkool-manér. Ett röjigt saxsolo från Otto! Låten känns ”live” och det är ingen slump – alla låtar på skivan är inspelade ”live”, med alla instrument samtidigt.

Hillbilly Twist
The Unkool Hillbillies överraskar med en twist-låt. Den kongeniala titeln kommer från gitarristen Robert Karlsson, här medverkande med barytongitarr. Låtens melodislinga bygger på en av Anders patenterade boogie-woogie-basgångar, som visade sig vara så pass melodiös att det gick att utveckla den till en hel låt! Kul surf-känsla och både Robert Karlsson och Otto Gryting står för fina instrumental insatser.

Gone Gone Gone
En låt av Carl Perkins, här i en ”unkoolifierad” variant! Det svänger och låten låter förvånansvärt avskalad när man konstaterar att det är dubbla gitarrer, intensivt munspel och drivande piano.

Blisters
En klassisk unkool-låt, som varit med ett tag. Den här versionen spelades in samtidigt som Dubbelgänget (där både Karin och större delen av The Unkool Hillbillies medverkar) gjorde sin skiva ”Puss och Kram!” – men har nu (äntligen) plockats fram ur arkivet.

One More Time
Så live det kan bli, fullt ös på Stampen!

Läs också Green Christmas, Right To Rumble, Evil Times och Unkool&Proud