Om Unkool & Proud

You're The One
Vad som visade sig bli en klassisk unkool-låt. En medryckande rocklåt men med ett framträdande melodiskt mollparti. Hakan Landsberg på poppig altsax och ett smutsigt surf-gitarrsolo av Janne Sjöberg.

Black Diamond
Roy Brown är en gemensam favorit hos många i bandet (tex har Anders en hyfsat komplett samling på LP) och här har vi en hyllning till giganten. Fantastiska saxsolon av Hakan!

One More Time
Här går det undan! En av de snabbaste rocklåtarna någonsin.

Dirty
En tung blues och en berättande text som bygger på verkliga händelser med en bandmedlem som inspiratiomskälla...

Matchbox
En låt som tillskrivits Carl Perkins och även om den egentligen får räknas som en tradionell låt ser vi den som en hyllning till Perkins. Det här är en unkoolifierad version där vi ger den en distinkt moll-karaktär, vilket gör att den skiljer sig på ett utmanande vis från Perkins version. Perkins lånade till sin version friskt textfraser från både här och där och i samma anda har Anders lagt till en helt egen vers!

Love Me If You Want
Här går det undan igen. Rock'n'roll i ett rasande tempo. Det är inte alldeles trivialt att göra nya låtar i den här klassiska stilen, men denna har en knorr som är lite rolig.

It Hurts Me Too
Elmore James gjorde den känd, och även om vi hedrar James så har denna dynamiska version satt sig hos många och blivit en klassisker bland unkoolifierade låtar.

Looking At You
Lite rock'n'roll med surfkänsla. Låten är uppbyggt på en rätt kul gitarrfras som Anders hittat på efter att att ha inspirerats av en växling mellan E9- och Esus-ackord, som förekommer i oldtime mountain music i North Carolina.

One Bad Stud
Jerry Leiber och Mike Stoller var sannolikt det mest framgångsrika låtskrivarparet under 50-talet, framför allt är de kända för ett helt drös med hits i Elvis låtkatalog. Det här är en av deras tidigaste alster, som fått en viss renässans på senare år - kanske bidrog Richards tolkning till det!

One Good Reason
Mång har tagit till sig den här låten - kanske beror det på låtens form. Rock'n'roll-låtar brukar så gott som uteslutande hålla sig till 12, 16 eller 8 takter. Här är det: 10,5 (tio och en halv!) det ger låten ett särpräglat sväng som är roligt att dansa till, men en utmaning för både musiker och dansare.

Hug Me Hold Me Rock Me
Cliff Gallup får sig en hyllning, han med!

Rap is Crap
En av bandets mest omtalade och populäraste låtar. Förutom att det är en stark melodi är texten iögonfallande. Låtens budskap, som framförs med glimten i ögat, är att ifrågasätta det likriktade musikutbudet i radion. "Rap"-musiken fick här klä skott för denna likritning. Anders fick uppslaget till låten efter att ha samtalat med ett par pensionärer som inte förstod varför eller uppskattade att radion bara spelade "rap"...Hursomhelst har låtens textfras "If I want lyrics without music, I'd prefer to read a book" citerats flitigt!

Wear My Ring
Originalet av Evlis är och förblir odödligt, men denna version är ändå lite intressant eftersom gitarrsolot ogenerat flirtar med en annan Elvislåt!

Rooster Shaking Boogie
Svängdags! Det är en bra tumregel att förbereda och arrangera låtar ordentligt innan man sätter sig i studion och spelar in. Här är dock ett exempel på att bra låtar faktiskt kan uppstå helt spontant i studion. Vad gör man i en paus mellan tagningarna? Tja, man kan ju spela en boogie-woogie för skojs skull, tänkte Anders och en bit in i låten plockade Richard fram sitt munspel. I den spontant uppkomna låten (som teknikern påpassligt fångade på band!) ser vi exempel på fint samspel mellan piano, trummor och munspel. Efterlåt la vi på en liten kör och så var det bara att konstatera att en kul och bra låt både blivit till och spelats in inom loppet av 10-15 minuter

Läs också Green Christmas,Pause'n'Rewind, Evil Times och Right To Rumble